Meldpunt Vangnet OGGZ

Krijgt u in uw werk signalen dat het niet goed met iemand gaat en vraagt u zich af of of het Meldpunt Vangnet OGGZ iets kan betekenen? Bel gerust de GGD om te overleggen!

Hoe maakt u een melding?

  • U kunt bellen (ook met vragen).
  • U kunt uw vraag mailen (vergeet niet uw telefoonnummer en naam te vermelden).

Houdt u rekening met de openingstijden. Het Meldpunt heeft geen crisisdienst.

Om wie kan het gaan?

In aanmerking voor hulp via het Vangnet komen:

  • sociaal kwetsbare volwassenen, ouderen en gezinnen
  • mensen met meervoudige complexe problemen (overlastgevend of juist onzichtbaar)
  • mensen die niet de hulp krijgen die ze nodig hebben, omdat ze er niet om kunnen vragen of omdat ze hulp weigeren
  • mensen met een hulpvraag die niet aansluit op de beschikbare zorg of die  niet bereikt worden met gedeelde zorg.

Wat zijn de signalen?

  • verwaarlozing, vervuiling, vreemd gedrag, ernstige vereenzaming, geen/te beperkt sociaal netwerk
  • onbehandelde ziekten of letsels
  • dreigende huisuitzetting of energieafsluiting

Wat doen wij?

  • We verzamelen informatie over een aangemelde persoon of gezin, en schatten de risico's in.
  • We bezoeken de cliënt thuis en proberen hem (of haar) zover te krijgen dat hij hulp aanvaardt. 
  • We zorgen voor terugkoppeling naar de melder.
  • We leiden de zorgmijder toe naar reguliere hulp- en dienstverlening.
  • We coördineren de hulp- en dienstverlening en zorgen ervoor dat deze op elkaar is afgestemd.
  • We leggen verbindingen tussen netwerkpartners en netwerken en onderhouden deze contacten.
  • We bewaken nauwkeurig het hulpverleningsproces rondom de client.
Stuur door

Stuur deze informatie door

stuurartikeldoor

Data