U bevindt zich op: Nieuws

Tips voor een gezonde zomer buiten

16 juli 2019
Zonnebloem

Buiten zijn is gezond, maar kan ook risico’s met zich meebrengen op het gebied van besmettelijke ziekten. Lees onze tips.

Zwemmen in natuurwater

Zwemmen betekent plezier voor jong en oud. In Nederland kun je zwemmen in een zwembad, maar ook in natuurwater. Als het langere tijd warm weer is, kan de kwaliteit van het water snel teruglopen. Zwemmen in natuurwater kan dan soms leiden tot gezondheidsklachten zoals maag- en darmklachten, jeuk, hoofdpijn of oorontsteking. Met deze tips kunt u klachten zoveel mogelijk voorkomen.

  • Zwem alleen op officiële buitenzwemlocaties. Op deze locaties worden waterkwaliteit, veiligheid en hygiëne regelmatig gecontroleerd. In Zuid-Limburg zijn er 5 officieel aangewezen locaties waar je kan zwemmen in natuurwater. Deze zijn te vinden op www.zwemwater.nl
  • Zwem niet in lauw, stilstaand water.
  • Slik geen zwemwater in. 
  • Spoelt u zich na het zwemmen af met kraanwater en droog u goed af.
  • Maak gebruik van toiletvoorzieningen indien aanwezig en gebruik de zwemplek zelf niet als toilet.
  • Gebruik zwemluiers voor de allerkleinsten.
  • Laat geen honden uit op de zwemplek (dit is in de meeste gevallen verboden) en/of verwijder zelf hun uitwerpselen.

Bosvruchten plukken

Het is juli, dat betekent dat frambozen en andere heerlijke bosvruchten de komende tijd rijp zullen zijn. Door vossenuitwerpselen kunnen bosvruchten besmet zijn met de vossenlintworm. In Nederland is de vossenlintworm alleen gevonden in Limburg en Oost-Groningen. Het risico op besmetting is niet groot, de mogelijke gevolgen wel. Mensen kunnen jaren na besmetting nog ernstige leverschade krijgen. Wij adviseren om zelf geplukte bosvruchten, wilde paddenstoelen of ander (val)fruit of groente uit eigen tuin grondig te wassen én te koken voor u het opeet. Het koken van de vruchten, bijvoorbeeld door er jam van te maken, doodt de eitjes van de vossenlintworm. Er is dan geen kans meer op besmetting. Lees de tips van het Voedingscentrum!

Wanneer u in de struiken op zoek bent naar bosvruchten, loopt u ook kans op een tekenbeet. Dus controleer goed na afloop op teken en verwijder ze. Een handig hulpmiddel is de app Tekenbeet van het RIVM. 

Barbecue

Als het mooi weer is, vinden veel mensen het gezellig om buiten te barbecueën. Volg de 5 tips van het Voedingscentrum om een barbecue veilig te laten verlopen. 

  • Koop vlees, vis en salades als laatste en gebruik een koeltas om ze te vervoeren. Kies voorgegaarde varianten van vlees, zoals drumsticks of hamburgers. Deze zijn veiliger en sneller klaar.
  • Was de groente grondig onder stromend water. Was uw handen voordat u gaat eten, en ook  zeker nadat u rauw vlees hebt aangeraakt. Zorg voor schone oppervlakken bij de BBQ om schalen en keukengerei neer te leggen.
  • Gebruik aparte schalen, borden en keuken gerei voor rauw vlees of vis. Markeer tangen en bestek, zodat u weet of ze voor rauwe of bereide producten worden gebruikt. Draai het vlees regelmatig om. Snijd verbrande stukjes weg. Controleer of vlees en vis volledig is gegaard voordat u het opeet.
  • Haal vlees, vis en salades in kleine hoeveelheden uit de koelkast om het direct te gebruiken. Gooi eten weg als het langer dan 2 uur buiten de koelkast is geweest.

De GGD wenst iedereen een fijne zomer!