U bevindt zich op: Nieuws

Slim en gezond boodschappen doen

17 april 2020
Boodschappenkarretjes

Alleen naar buiten en erop uit als het echt nodig is. Praktische tips om 1 keer per week slim in te kopen.

 

Supermarkten en andere voedsel-winkels zijn nog open en dat betekent dat we de deur gewoon uit mogen om boodschappen te doen. Wel hanteren supermarkten een aangepast deurbeleid en dat maakt boodschappen doen een grotere uitdaging. Het kan daarom handig en verstandig zijn het aantal supermarkt bezoeken te beperken tot één keer per week. Dat betekent: slim inkopen en niet hamsteren. Wat moet je doen? 

Houd je altijd aan de richtlijnen bij het boodschappen doen. Winkelwagens zijn in de supermarkten nu verplicht en de maatregel om 1.5 meter afstand houden geldt ook in de supermarkt. Vermijd drukke tijdstippen; kom eventueel later terug als je merkt dat het erg druk is. 

Planning

Wat heb je eigenlijk nodig? Check je voorraadkast en koelkast en kijk hoeveel plek er in de diepvries is. Bedenk wat je de hele week wilt gaan eten en maak op basis daarvan een boodschappenlijst. Kijk ook goed naar de hoeveelheden. 

Gezond en lekker

Deze ‘nieuwe’ manier van boodschappen doen biedt ook kansen. Zo wordt je slechts eenmaal per week verleid tot ongezonde tussendoortjes en lekkernijen die in de schappen liggen. Het is handig om een goede boodschappenlijst te maken en je daar ook aan te houden. Voldoende groente en fruit eten is belangrijk en die horen dan ook zeker op je boodschappenlijst thuis. Neem gerust iets lekkers mee voor in het weekend, maar laat zoveel mogelijk verleidingen liggen. Eenmaal in huis, is het veel lastiger om de verleiding te weerstaan. 

Groenten kopen

Groenten kun je vers, ingevroren of in pot en blik kopen. In principe is vers natuurlijk altijd een goede en vaak goedkope optie. Verse ongesneden groenten moet je nog snijden, maar ze zijn wel een stuk goedkoper! Ook groenten uit de diepvries zijn een gezonde optie. Groenten uit blik of pot staan alleen in de schijf van vijf als er geen zout of suiker is toegevoegd. Heel vaak is dat wel het geval. 

Let op houdbaarheid

Als je voor een week boodschappen gaat doen is het goed om te weten hoelang producten houdbaar zijn. Via deze tool van het Voedingscentrum kun je dat per product opzoeken. Natuurlijk is het handig om een aantal houdbare producten in huis te hebben, zoals pasta, rijst en volkoren crackers. Veel groenten, fruit, brood, vlees en vis, maar ook gekookte maaltijden kun je ook bewaren in de vriezer. Zo verleng je de houdbaarheid van de producten.

Bewaar eten op de juiste plek (check de bewaarwijzer), zodat het langer goed blijft!

Koken met restjes

Het is best lastig om in te schatten wat je in een week nodig hebt. Ga zeker niet hamsteren, want dat werkt verspilling in de hand. De kans dat je zo onnodige producten koopt die je niet gebruikt en uiteindelijk weggooit is groot. Heb je wat eten over van de avondmaaltijd? Eet het dan als lunch de dag erna of vries het in! Op de pagina Gezonde recepten van het Voedingscentrum kun je ook zoeken per ingrediënt. Van restjes kan vaak nog een lekkere en gezonde maaltijd bereid worden. Er zijn ook genoeg mensen die geen boodschappen meer kunnen doen; misschien kun je iemand anders blij maken als je te veel hebt ingekocht.