U bevindt zich op: Nieuws

Hoe ga je om met examenstress?

14 mei 2019
Studerend meisje

Een gezonde spanning hoort erbij als je je eindexamens moet maken. Maar hoe zorg je ervoor dat die gezonde spanning niet omslaat in examenstress?

Veel jongeren hebben last van examenangst. Ze vinden het eindexamen heel spannend, voelen zich nerveus en zijn misschien ook bang dat ze het niet zullen halen. Uw kind kan misschien wel wat advies gebruiken: lees de tips om stress te voorkomen en wat te doen als de spanning te groot wordt.

Kijk ook wat onze jeugdarts zegt over examenstress in het programma L1mburg Centraal

Tips voor ouders

Wat kunt u, als ouder, doen tijdens de examenperiode of proefwerkweek? Zorg er in elk geval voor dat uw kind goed eet, beweegt en vooral ook momenten van ontspanning neemt.
Tijdens het studeren kan het verleidelijk zijn om uren achtereen te blokken. Maar te lang stilzitten kan leiden tot klachten als nekpijn en slaapproblemen. Probeer er dus voor te zorgen dat uw kind regelmatig tussendoor beweegt. Dat is goed voor de bloedcirculatie. En het zorgt ervoor dat ze hun hoofd even leeg kunnen maken zodat ze daarna weer met nieuwe energie aan de slag kunnen.
Meer informatie: Tips voor ouders.

Eten en drinken tijdens het eindexamen en proefwerkweek

Zijn vitaminepillen noodzakelijk? Helpt een energiedrankje? Zorgt een biertje voor het slapengaan voor ontspanning? Misschien vergeet uw kind zelfs regelmatig (genoeg) te eten en te drinken.
Het voedingscentrum wijst op het belang van goede eetgewoonten. Bij de eet- en drinktips leest u wat je wel en wat je beter niet kunt doen.

Wij wensen alle jongeren en hun ouders succes tijdens de examen- of proefwerkweek!