U bevindt zich op:Coronavirus Veel gestelde vragen en antwoorden

Testen

Welke soort testen zijn er en hoe werken deze?

De GGD Zuid Limburg werkt op alle locaties alleen met reguliere PCR-testen. Er worden geen sneltesten meer gebruikt. 

De afname van de test gaat als volgt: met een wattenstaaf wordt er keel- en neusslijm afgenomen. Na de test krijg je zo snel mogelijk je testuitslag, maximaal 48 uur na de test. De uitslag vind je op coronatest.nl (via DigiD), je ontvangt een e-mail zodra de uitslag klaarstaat.

Meer informatie over de verschillende soorten testen zie:

Waarom kan ik niet zelf kiezen welke test ik krijg?

Het uitgangspunt is snel testen en niet: sneltesten. Welke test je krijgt is afhankelijk van welke test het best bij jouw situatie past en welke testlocatie voor jou het snelst en meest eenvoudig te bereiken is. Je kunt niet zelf een voorkeur aangeven voor een test, dit is een landelijke regel door de Rijksoverheid bepaald. 

Positief getest

Zijn er andere adviezen voor gevaccineerden of mensen die eerder COVID-19 hebben gehad?

Vanaf 24 december 2021 heeft de overheid besloten dat het niet uitmaakt of u gevaccineerd bent of eerder COVID-19 gehad heeft. Alle positief geteste mensen en alle contacten krijgen hetzelfde advies. Welk advies voor u geldt kunt u vinden op de website van het RIVM.

Ik ben een nauw contact van een persoon die COVID-19 heeft. Moet mijn huishouden/nauwe contacten nu ook in quarantaine?

Nee, zij zijn niet in direct contact geweest met een persoon die positief is getest voor het coronavirus. Hierdoor worden zij ook niet meegenomen in het bron en contact onderzoek van de GGD. Wel is het belangrijk dat zij zich aan de Covid-19 maatregelen houden en dat zij zich laten testen bij klachten die passen bij COVID-19.

Wat is het verschil tussen isolatie en quarantaine en wat betekent dit voor u?

In isolatie gaan doet u als u positief getest bent op Covid-19 of klachten heeft die horen bij het coronavirus. In quarantaine gaan, is een voorzorgsmaatregel. U heeft zelf geen corona of klachten, maar u was dichtbij een besmet persoon in de buurt of in een risicogebied. Op deze pagina en deze video van de Rijksoverheid wordt uitgelegd wanneer u in quarantaine moet gaan en wat u moet doen. Bij een positieve uitslag ontvangt u altijd van de GGD informatie over de leefregels voor u en uw contacten. Wij proberen iedereen telefonisch te bereiken, echter bij drukte kan het voorkomen dat u per e-mail geïnformeerd wordt. 

Wat betekent isolatie?

Als u klachten heeft die bij COVID-19 passen of u heeft COVID-19, dan gaat u in isolatie. U blijft dan thuis omdat er een kans is dat u besmettelijk bent voor anderen. In de isolatie verblijft u zo veel mogelijk op een kamer, deze kamer wordt niet gedeeld met anderen. Bestek, borden, bekers, glazen, tandenborstels en handdoeken worden allemaal alleen door u gebruikt. Als het mogelijk is, wordt er een aparte badkamer en toilet gebruikt. Dit alles om te zorgen dat er geen contact is met huisgenoten.

De duur van de isolatie kan verschillen, dit omdat mensen in isolatie moeten verblijven totdat zij 24 uur klachtenvrij zijn én dat er minimaal 7 dagen verstreken zijn sinds de eerste symptomen zijn begonnen. In het geval van een verminderde weerstand kan dit verschillen, neem hiervoor contact op met de GGD.
Als u niet meer besmettelijk bent en van de GGD de isolatie mag opheffen, dan is opnieuw testen niet zinvol. Wij zullen dus geen nieuwe test inplannen.

Wat betekent quarantaine?

Bent u een huisgenoot of nauw contact van iemand die positief is getest, dan moet u in bepaalde situaties in quarantaine. Quarantaine houdt in dat u 10 dagen thuis moet blijven vanaf het laatste contact met de persoon die positief is getest om zeker te zijn dat u niet ziek wordt. De meeste mensen die ziek worden van het coronavirus krijgen klachten binnen 10 dagen na het laatste contact. Mocht u in deze dagen klachten ontwikkelen die passen bij het coronavirus? Neem dan direct contact op met de GGD om een test in te plannen. 
Wilt u weten of u in quarantaine moet of welke adviezen voor u gelden, dan kun u gebruikmaken van RIVM Informatiehulp. Hier worden een paar vragen gesteld over uw situatie en vervolgens wordt u doorverwezen naar een informatiebrief. 

Omdat quarantaine soms lastig is, vooral als u kinderen heeft, zijn er twee video’s gemaakt met uitleg. 

Bekijk de video over 'in quarantaine voor ouders'
Bekijk de video over 'in quarantaine voor kinderen'

Moet ik mij opnieuw laten testen zodat ik uit isolatie mag?

Nee, als u niet meer besmettelijk bent en van de GGD de isolatie mag opheffen, dan is opnieuw testen niet zinvol. Wij zullen geen nieuwe test inplannen.

Vaccinatie

Wat is het verschil tussen de boosterprik en de 3e prik?

Een 3e vaccinatie is voor patiënten met een ernstige afweerstoornis onderdeel van de basisvaccinatie. Bij een deel van deze patiënten is deze 3e prik nodig om goed beschermd te zijn tegen ernstige ziekte of sterfte door corona. Een ander deel van deze patiënten is ook na de 3e prik nog niet goed beschermd tegen COVID-19. Bij wie dat gebeurt is niet goed te voorspellen.

Voor de meeste andere mensen bestaat de basisvaccinatie uit 1 of 2 prikken. Zij zijn dan al optimaal beschermd. Daarmee is een 3e prik voor patiënten met een ernstige afweerstoornis iets anders dan een boostervaccinatie voor de rest van de mensen. Ook het al dan niet krijgen van een derde prik heeft geen gevolgen voor uw coronabewijs. 

Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over de 3e prik

Wie komt er in aanmerking voor de boosterprik?

Iedereen van 18 jaar en ouder komt in aanmerking voor de boosterprik: de extra vaccinatie om de beschermingsgraad tegen het virus te verhogen. Bekijk voor meer informatie de veelgestelde vragen en antwoorden opgesteld door GGD GHOR Nederland of check de website van de Rijksoverheid. 

Griep versus corona

De klachten van de griep en het coronavirus lijken op elkaar. Het is begrijpelijk dat er veel vragen over bestaan. Het RIVM heeft de veelgestelde vragen hierover op een rij gezet. Kijk hiervoor op de website van het RIVM. 

Zwanger of een kinderwens?

Zwanger? Je wordt uitsluitend gevaccineerd met een mRNA-vaccin (Moderna of BioNTech/Pfizer). Geef dit aan op de gezondheidsverklaring én op de locatie. Heb je vooraf vragen? Bel ons dan via 088-8805005. 

Gele boekje | vragen

Wat moet ik doen om mijn vaccinatie(s) in het gele boekje te laten bijschrijven?

Bekijk het nieuwsbericht over de werkwijze van een bijschrijving in het gele boekje. Hier vindt u informatie voor mensen die nog een vaccinatieafspraak hebben gepland én informatie voor mensen die inmiddels volledig zijn gevaccineerd en met terugwerkende kracht een bijschrijving willen ontvangen.

Ik krijg twee prikken. Moet ik beide keren langs de balie om bij te schrijven of kunnen beide ook na de tweede prik?

Bent u nog niet gevaccineerd of moet u voor uw tweede vaccinatie naar een priklocatie van GGD Zuid Limburg? Dan wordt de bijschrijving in het gele boekje op die locatie geregeld. Dit doen wij alleen na volledige vaccinatie. Bij het Pfizer en Moderna vaccin is dit na de tweede prik, bij het Janssen vaccin is dit na de eerste prik.

Ik ben door de huisarts gevaccineerd. Kun je die ook bijschrijven?

Bent u door de huisarts of een andere partij gevaccineerd, dan kunnen wij geen aantekening maken. Wij tekenen uitsluitend GGD-vaccinaties af.

Kan ik met dit gele boekje reizen?

Kijk op wijsopreis.nl om te achterhalen welke voorwaarden een land stelt aan het inreizen. Het schijnt dat sommige landen er om vragen, maar het gele boekje heeft geen status als officieel vaccinatiebewijs voor COVID-19. VWS werkt aan een fraudebestendig vaccinatiebewijs voor álle Nederlanders als onderdeel van het Digitaal Groen Certificaat dat op Europees niveau wordt ontwikkeld.

Hoe kom ik aan een geel boekje?

Heeft u geen geel boekje? Dat is ook niet noodzakelijk. Het is geen officieel coronavaccinatiebewijs. Wilt u toch graag een bijschrijving in het gele boekje, dan kunt u die online kopen via de uitgever van het gele boekje.

Wat moet ik met de registratiebrief doen?

De registratiebrief dient u goed te bewaren en mee te nemen voor de bijschrijving in het gele boekje. 

Waarom staat er niets bij ‘geldigheid vaccin'?

Dat is bij de coronavaccins nog niet vastgesteld. Daardoor kunnen we dit nog niet invullen.

Wat als ik mijn registratieformulier niet meer heb?

  • Moet u de tweede prik nog krijgen? Dan ontvangt u een nieuw registratieformulier waar beide vaccinaties opstaan. Deze worden tegelijkertijd bijgeschreven in het gele boekje.
  • Geen prikafspraken meer? Dan ontvangt u op aanvraag een nieuw registratieformulier van de GGD.  Als u gevaccineerd bent door de GGD Zuid Limburg, neem dan telefonisch contact met ons op via 088-880 5005, keuzeoptie 1 (dagelijks bereikbaar 8.00-20.00 uur).​

Waar kan ik mijn coronavaccinaties bekijken?

U kunt op Mijn.rivm.nl/vaccinaties zien welk vaccin u heeft gekregen en wanneer. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Dat overzicht kunt u ook meenemen om de vaccinatie bij te laten schrijven. Het kan wel even duren voordat uw vaccinaties op deze site te zien zijn. 

mRNA-vaccin | vragen

Er zijn twee soorten mRNA-vaccins in Nederland: Moderna en BioNTech/Pfizer. De GGD Zuid Limburg gebruikt beide vaccins. Voor 1e en 2e vaccinaties wordt het vaccin van Pfizer gebruikt. Bekijk het artikel op Rijksoverheid.nl voor­ vragen en antwoorden over de vaccinatie met het Pfizer-vaccin.

Voor boostervaccinaties worden zowel het Moderna als het Pfizer vaccin gebruikt. Er is geen mogelijkheid om te kiezen welk vaccin u krijgt, u krijgt het vaccin dat op het moment dat u de afspraak heeft staan voorradig is op de locatie. Op de website Rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over de verschillende vaccins.

AstraZeneca- & Janssen-vaccin | vragen

Op de website van de Rijksoverheid vindt u alle informatie over:

Kan ik zonder Nederlands paspoort in Nederland een vaccin krijgen als ik in Nederland woon of werk?

Alle personen woonachtig in Nederland en ingeschreven bij de gemeente komen in aanmerking voor een COVID-19-vaccinatie in Nederland. Zij krijgen een uitnodiging per post op een woonadres of postadres in Nederland. In de uitnodiging staat alle informatie die nodig is voor het maken van een vaccinatie afspraak.

Duitse staatsburgers, die in Nederland wonen en in aanmerking komen voor vaccinatie, krijgen ook vanuit Duitsland een uitnodiging voor vaccinatie. Zij kunnen kiezen of ze zich in Nederland of Duitsland laten vaccineren. 

Let op: in de Duitse uitnodigingsbrieven staat een afsprakennummer dat niet vanuit het buitenland bereikbaar is. Daarom is er voor deze doelgroep een apart telefoonnummer ingericht voor het maken van een vaccinatie afspraak in Duitsland: +49 203 7140 9090. Ook kunnen ze online via www.116117.de een afspraak inplannen.

Overige vragen en antwoorden

Reizen en vakantie in binnen en buitenland
Coronavrije verklaring/vaccinatiebewijs voor reizen naar het buitenland

Wilt u naar het buitenland reizen? Het land van bestemming kan een vaccinatiebewijs en/of een verklaring met een negatief COVID-19 testresultaat vragen.
Bent u gevaccineerd dan kunt u via de website coronacheck.nl een bewijs uitprinten van uw vaccinatie. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. U kunt ook de CoronaCheck-app gebruiken.
Bij Ease TravelClinic kunt u, tegen betaling, terecht voor een test en coronavrije verklaring. Zij testen uitsluitend personen die niét onder het Nederlands testbeleid vallen en zónder gezondheidsklachten of symptomen van COVID-19. Heeft of krijgt u klachten zoals koorts, hoesten, keelpijn en neusverkoudheid? Dan moet u eerst door de GGD getest worden. Bel voor een afspraak naar het Ease afsprakencentrum T 088-0049149.

Verhoogd risico kwetsbare groepen (ouderen, astma, COPD, diabetes etc.)

Vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. In het algemeen wordt mensen dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken. 

Houd de standaard Covid-19 maatregelen in acht en blijf uit de buurt van mensen die ziek zijn. Deze maatregelen gelden overigens voor alle virussen, ook die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken.  

Verder geldt: Blijf thuis, ontvang zo min mogelijk bezoek, houd 1,5 meter afstand en onderhoud contact met anderen via de telefoon of op andere manieren. Heeft u Covid-19 klachten neusverkoudheid (loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest) en/of koorts? Maak een testafspraak bij de GGD. De GGD kan geen antwoord geven op vragen die met uw persoonlijke gezondheid te maken hebben, bel met die vragen uw eigen huisarts. 

Zwangerschap en het coronavirus

We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus. Kijk hier voor meer informatie over zwangerschap en het coronavirus.

Advies maatregelen voor werknemers en werkgevers (geen zorginstellingen)

Voor iedereen gelden de maatregelen vanuit de overheid: werk thuis als dit kan en werk alleen op locatie als dit noodzakelijk is. 
Als u klachten heeft die passen bij het coronavirus (hoesten, keelpijn en/of verkoudheid) blijft u thuis en doet u een (zelf)test. Bij een negatieve testuitslag mag u weer naar het werk. Bij klachten blijft iedere huisgenoot thuis, in uitzonderlijke gevallen mogen zorgmedewerkers naar het werk komen. Overleg dit altijd met uw werkgever. 

Werk (bij voorkeur) vanuit huis

Als  thuiswerken niet mogelijk is:

  • Zorg voor “social distancing” en neem de anderhalve meter afstand tussen mensen/collegae in acht;
  • Zorg voor werkplekken waarbij de afstand tussen collegae minimaal anderhalve meter is (gescheiden werkplekken);
  • Was regelmatig de handen met water en zeep, zeker na toiletbezoek;
  • Zorg voor hoesthygiëne en hoest in de elleboogplooi;
  • Gebruik wegwerptissues en zorg dat deze beschikbaar zijn;
  • Zorg dat de toiletten bij voorkeur minimaal 2 x d.d. gereinigd worden;
  • Reinig of desinfecteer bij voorkeur 2 x d.d. klinken en de spoelknoppen van toiletten;
  • De werkruimte dient dagelijks schoon gemaakt te worden;
  • In publieke binnenruimtes draagt u een niet-medisch mondkapje. Uw werkgever kan u ook verplichten om een mondkapje te dragen
  • Attendeer ( middels flyer, mail) collegae op het bovenstaande en spreek collegae zo nodig aan
Adviezen voor verenigingen, vrijwilligers en groepsactiviteiten

Wij adviseren u om altijd bij uw eigen overkoepelende organisatie te informeren welke richtlijnen er zijn voor bijeenkomsten en activiteiten. 
Op deze pagina van de Rijksoverheid vindt u een kort overzicht van de algemeen geldende regels.

Hoe gebruik ik veilig een niet-medisch mondmasker?

Voor niet-medische maskers bestaan geen kwaliteitseisen. De maskers kunnen zelf gemaakt worden van diverse materialen en zijn daardoor goed toegankelijk iedereen. De bescherming die deze maskers bieden is echter beperkt en afhankelijk van de gebruikte materialen en de manier waarop het masker gedragen wordt. Mondmaskers worden uitdrukkelijk gezien als aanvullende maatregel in aanvulling op bestaande Covid-19 maatregelen.

De meeste materialen in niet-medische mondmaskers houden druppels die geproduceerd zijn door de drager van het masker enigszins tegen. In principe is het zo dat hoe meer laagjes er zijn verwerkt in het mondkapje hoe meer druppels er tegengehouden kunnen worden. Daarnaast is het van belang dat het kapje op de juiste wijze gedragen wordt en goed aansluit op met name de neus en kin.

Zijn er gezondheidsrisico’s bij gebruik?

Materiaal dat geschikt is om een niet-medisch mondkapje te maken is textiel dat bedoeld is om in contact te komen met de huid (bijvoorbeeld lakens, theedoeken of kleding). 

Een mondkapje van textiel kan worden hergebruikt. Materiaal uit stofzuigerzakken, luiers, isolatiemateriaal enz. zijn ongeschikt, omdat dat materiaal gezondheidsschade kan opleveren. Lees meer over dit onderwerp op de factsheet Mondkapjes van het RIVM, hierin is ook meer informatie te vinden over het wassen of gebruiken van een mondkapje.

Het dragen van een niet-medisch mondkapje kan een benauwd gevoel geven, zeker in het begin. Hoe meer lagen (of hoe fijnmaziger het materiaal) aanwezig, hoe groter de weerstand zal zijn. Dit kan een probleem opleveren bij mensen met COPD. Er is een maximale gebruiksduur van 3 uur per keer voorgeschreven, omdat het mondkapje vochtig wordt door de uitgeademde lucht waardoor het moeilijker kan zijn om adem te halen.

Wordt hetzelfde niet-medisch mondkapje weken achter elkaar dragen zonder het te vervangen of te wassen, dan kan dit zorgen voor hoofdpijn, moeizamer ademen en onzuiverheden op de huid waar het mondmasker wordt gedragen. Dit is ook afhankelijk van het type masker, hoe intensief het masker wordt gedragen en hoe het mondmasker wordt onderhouden.

Meer informatie

Welke informatie vindt u waar en wie kunt u daarvoor bellen

Het is heel begrijpelijk dat u een vraag heeft of ongerust bent over het coronavirus. Onze GGD staat voor u klaar voor vragen over infectieziekten, besmetting(gevaar) en gezondheid in de regio Zuid-Limburg. Hiervoor kunt u telefonisch terecht bij onze informatielijn.

Gaat uw vraag over gezondheid, ernstige klachten, reizen of ondernemen? Of heeft u behoefte aan een luisterend oor? In dit overzicht van de Rijksoverheid leest u bij welke instantie u terecht kunt met uw vragen: welke informatie vind je waar en wie kan je daarvoor bellen (PDF).

Protocollen en richtlijnen 

Bent u op zoek naar protocollen en richtlijnen voor een specifieke beroepsgroep of organisatie dan kunt u hiervoor terecht op de website van het RIVM, de Rijksoverheid of bij uw eigen (overkoepelende) branchevereniging. Wij verzoeken u vriendelijk om deze informatie eerst te raadplegen. Heeft u een vraag over een specifieke situatie met betrekking tot infectieziekten en uw organisatie, dan kunt u deze telefonisch stellen bij onze informatielijn.