U bevindt zich op:Burgers Ambulance  112 bellen

112 bellen

In levensbedreigende situaties belt u 112. Uw telefoontje komt terecht bij de Meldkamer Limburg. Hier werken centralisten van de ambulancezorg, politie en brandweer samen om u zo snel mogelijk de juiste hulp te bieden, 24 uur per dag.

Content is verborgen

Als u 112 belt

112 bellen infographic
  1. Vertel welke hulp nodig is (ambulance, brandweer of politie) en in welke plaats. Bij medische spoed wordt u direct doorverbonden met de meldkamer ambulancezorg.
  2. U krijgt een verpleegkundig centralist aan de lijn. Geef het adres: plaats, straat, huisnummer en uw eigen telefoonnummer.
  3. Probeer kalm te blijven en geef rustig antwoord op de vragen die gesteld worden. Geef zoveel mogelijk informatie: het aantal slachtoffers, of ze aanspreekbaar zijn, hun leeftijd enz.
  4. De verpleegkundig centralist bepaalt of er een ambulance komt.
  5. Het kan ook zijn dat u geen ambulance nodig hebt, maar andere medische hulp, bijvoorbeeld van de huisarts.
  6. Als er iets is wat u zelf kunt doen om het slachtoffer te helpen tot de ambulance er is, geeft de centralist u instructies.
  7. Help de ambulance met het vinden van de locatie. Laat iemand op een veilige manier de ambulance opvangen of zet de alarmlichten van uw auto aan.
Content is verborgen

Bereikbaarheid 112

Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Om de bereikbaarheid van het nummer te garanderen zijn veel maatregelen getroffen. Toch is het niet uit te sluiten dat 112 ook door uw eigen omstandigheden minder goed bereikbaar is. We hebben een aantal tips om de bereikbaarheid te vergroten voor u op een rij gezet:

Heeft u geen ander toestel bij de hand en belt u mobiel?

Probeert u zich dan enkele meters te verplaatsen of om te draaien en probeer het opnieuw. Houd het toestel hoog en laat de antenne (die vaak aan de onderkant van een smartphone zit) vrij.

Heeft u regelmatig slecht bereik in en rondom uw woning?

Vergroot eventueel de bereikbaarheid van uw mobiel in en om het huis. Hiervoor kunt u gebruik maken van een zogenaamde GSM-repeater, dit versterkt het GSM-signaal. Vraag uw provider naar de mogelijkheden.

Heeft u wel bereik maar kunt u 112 niet bereiken?

Bel de huisarts of huisartsenpost als het gaat om een medische noodsituatie.
Programmeer vooraf het nummer van uw huisarts, huisartsenpost, lokale politie, brandweer of ambulancedienst in uw telefoon.

Hoe is de bereikbaarheid in grensgebieden?

In een grensstreek kunt u minder bereik hebben. Dat komt omdat de frequentiecapaciteit in een grensstreek niet volledig is te gebruiken. Nederland heeft met de omringende landen afspraken gemaakt om storingen van elkaars netwerken te voorkomen. Heeft u geen bereik met uw Nederlandse provider dan kunt u proberen of dit met een buitenlandse provider wel lukt. Voor alle landen van de EU geldt het 112 noodnummer.
Bent u in het grensgebied tussen Nederland, Duitsland en België? Dan kan uw oproep in een ander land terechtkomen dan van waaruit u belt. De centralist kan u dan doorverbinden met de juiste alarmcentrale. 

Content is verborgen

Als de ambulance komt

De centralist zegt dat de ambulance onderweg is. Wat moet u doen?

Het lijkt soms lang te duren voordat een ambulance gestuurd wordt, maar de verpleegkundig centralist doet dit direct, terwijl u nog aan de lijn bent. De meldkamer stuurt de dichtstbijzijnde beschikbare ambulancehulp.

Content is verborgen

Wanneer de situatie niet levensbedreigend is

  • Neem contact op met uw huisarts als er geen sprake is van levensgevaar. Na 17.00 uur kunt u terecht bij de Huisartsenpost.
  • Maak nooit misbruik van 112. Hierdoor kunnen mensen die écht snel hulp nodig hebben, mogelijk niet geholpen worden.